Monday 16 April 2012

keHIdupan SEoarang MANUSIA..yg bergelar stdent atau Remaja.

kehidupan memang mnyesakan bg yg x dapat atur dengan betul.tetapi khdupan juga amt mnyronokkn bg yg banyak bedoa dan mndkatkan dri kpda tuhan..
kerana kita di muka bumi ini seperti mainan dalam padang yg hidup.dimana kita di letakkan,di hidupkan di stu untuk mnguji kita sebagai seorang hamba.
seperti sebuah permainan dia atas alas yng besar di mana kita di kawal oleh HATI DAN NAFSU..SAMA SEPETI permainan saidina atau dam yg di kawal oleh mnusia yg bijak maka berjaya lah permain itu.begitu juga kita seorang hamba kepada tuhanya dapat kawal hatI DAN NAFSU maka berjaya lah hidup kita..
di sini sya inigin berkonsi kisah hidup sdikit...saya sebagai seorang hamba dan juga seorang pelajar dan juga remaja.melalui hidup ini di muka bumi ini dgn pnoh ujian drpadanya yg satu iatu ALLAH.
kadang sya akn mngis,ketawa,mnjadi gila,tdak terkawal,dan mcm 2 lagi dGN masalah yg ditimpa pada dri sya.kadang2 hanya air mata yg dapat sya kluarkan.Saya mngakui iSLAM X senang bg yg X beriman,tetapi senang bg yg beriman KENAPA sya ckp bgtu sb sya dah mlalui SEMUANYA.
semuanya boleh d KATAKAN.
sAYA CUBA uji diri ini dengan berbuat baik..bkan lkonan tetapi cuma ujian yg sya nk lkukan pada dri ini semmpu mna sya layak jd hamba yg beriman..rupanya2 saya msih x bersedia lagi.
sya cuba solat ikot wakto,puasa sunat isnin an khamis..boleh di katakn semuanya yg baik sya lakukan..dan dalam pada itu hidup tersa tenang saNGAT SAMPAI sya teringin kembli ke khidupan itu semula.
Kedua.saya cuba pulak hidup yg banyak masalah.mngkin klo sya tulis d sini ramai yg marah..tp INI CARA SAYA UNTUK UJI SEJAUH MNA CINTA SAYA PADA allah dan rasul..
saya x solat.bleh dikatakan semngu hnya sekali.x buat puasa sunat..tetapi sya dapat balasan dr aLLAH.berjuta2 masalah datng sekelip mata.UJIAN DALAM exam final jatoh merosot da bnyak ag
sehingakan x terdaya hendak hidup.sehingakan ONEDAY saya di beri ujian boleh dikatakn SAKRATU MAUT@PENHUJUNG NYAWA.pekara ini berlaku KETika dduk di dalam blik memikirkan khdpan yang mnyeksakan dr sikap sya..TIBA2 saya x dapat bernafas shngakn tersa nyawa di bahgian tekak..pada masa itu hendak mmgil MAK AYAH  x termapu.nak mngucap lgi lah sepeti x dbenarkan..nak berniat d dalam haty pon SEPETI D KUNCI .seperti pada waktu itu hanya sya dan tuhan shaja..mata mnjadi kabur dan semankin kabur walpon celik.air mata semakin derAS mngalir d pipi seorang yg keji.dan pendgaran mnjadi senyap tdak terdgar stu bnyik pon.BADAN mnjadi panas dan berploh seperti dduk tengah mtahari.dan pada masa itu tersa dan sedar yg saya ni hina.dan x behak nk mmnta ampun.tp aLLAH MAHA Pngampun.saya mtak d panjangkan umo agar sya dapat beribadat semula kepadnya.dan mmnta maaf kepada kedua ibu bpa..dan sya berkata "ya allah aku tau aku hina aku bayak dosa pada engkau ya allah.hanya pada engkau aku mmnta ampun"dan saya ulang boleh dikatakan bepuloh kli sya berucap dan memohon bnda yg sama..dan tiba2 nafas saya surut dengan plahan2.dan saya dapat bernafas setlah 5minit d tahan..selepas itu berlari lah seorang anak kpada iBUNYA DGAN pipi yg bsah dan mmlok ibunya meminta AMPUN dan cerita apa berlku tadi..YA ALLAH HATY LEGA DAPAT MMHON AMPUN..
       selpas itu sya bedoa agar dtmukan dgan keturunan NABI KITA MUHAMMAD S.A.W sepeti ini"ya ALLAH AKU TAHU AKU BANYAK DOSA KO TUNJUK KAN PADA AKU.KO BERILAH AKU PNTUNJUK KO TERIMA LAH DOA AKU AGAR D TMUKAN DGN NABI D AKHIRAT KELAK DAN BERTMU DGN KETURUNAN NYA DI BUMI INI AGAR DAPAT MNGETAHUI KHDUPAN ORNG BERIMAN DAN AGAR AKU lbih kuat mnyembah engkau YA ALLAH tolong ya aLLAH.'...DAn dalam msa smngu aLLAH MNmukan sya dgnanya iaitu cicit nabi..dr seorng kawan..mmg x slah lg setelah baca biodata beliau..dan x mnskil lg apabila beliau pernah bertmu orang kenammaan MALAYSIA..ya ALLAH dalam masa tu hanya saya dan allah yg tahu betapa gembira nya saya apabila dtnaikan jji sya oleh allah rasa sungguh d sayangi..lebih dr ibu bapa.sehingakan khidupan seperti d aturkan oleh ALLAH..ya allah sungguh bahagia hidup ini seperti di taman bunga syurga..dan ketika sya salam HABIB tersebot haty luhur yg hina ini lmbot sepeti kapas dapat salam orng beriman dan tanpa sdari air mata mngalir di tngan beliau..dan di doakan dr beliau "akan aku ketemu kamu semua di taman syurga naty.akan aku cri kamu di mASYAR NATY..YA ALLAH.bila dgar beliau berkata begitu..seperti berda dkat dgan nabi kita..ya allah..aku rasa sungguh bertuah..kerana di doakan oleh keturunan nabi sediri..di mana YG PERNAH saya dengar..'TIDAK AKAN TERBAKAR ANGOTA BADAN SESEORANG YG PERNAH BERSENTOH dngan KU dari api neraka"
sehingga kini hdup sya alhamdullillah..
(dr hamba ALLAH DAN umat KEPADA nabi muhammad S.a.w..muhammad hanafi..ini semua dr dri sya dan tentang dr saya....sebarang pertanyaan pergi ka FB islam_hanafi@y.c.m(hanafi islam)..jmpa d sana..ini semua kisah hidup sya)



1 comment:

  1. aku mmnta maaf klo ada yg anda bersa mnskil..tolong komen nya

    ReplyDelete