Monday 2 April 2012

Di SEbaLIK kek CAWan TERseMBUNYI satU kiSAH

DI SEBALIK KEK CAWAN BAyak Yg tersembunyi di sebalik keindahan warna,cream yang banyak hanya untuk mengaburi minda manusia..tetapi tidak di ketahui kisah d sebalik isi yg ada didlam..sama ada cantik dan seCUn di luar. Ramai tidak mengetahuinya!..ada kah semua kek cawan tu sesedap semalam.sesedap yg kita makn dulu?kelmarin,haritu,thun lpas dan sebagainya..huhuhu..itulah sebabnya:..
Tambah kapsyen
 tetapi itu bkan penghalang kepada pencinta kek cawan..
kek cawan or cup cake..adalah 2bda yg sama tetapi bebeza sebutan..
begitulah manusia..reka bentuk kek cawan boleh kita sama kan dengan manusia..Warna kita boleh samakan  dari segi rupa,gaya luaran,TAPI adakah kita mengetahui tentng isi dalam seseorang yg kita kenal seperti kek cawan..sudah tentu TIDAK sama dengan kek cawan sudah digigit bru tersa sdap or tidak..dan selpas itu mcm2 kluar dr mlot pemakn td."(aishh x sdap lansung..aish x reti buat..membazir jer duit aku.dan mcm2 lagi..)tetapi itulah kebnran tetng mnusia d dunia ini.begitulah dengan kawan,boypren,girlpren dan semua yg ada pren lahh.Sama sahaja sebab blom tentu kita knal owang tu lbih mndalam walapon kita dah bsama btahon lamanya..sdngkan rumah yg bertanga pon boleh runtuh apatah lagi manusia yg lemah. JAngan lah kita terlalu menjujung kasih kepada mnusia sblm knal siapa si dia.TETAPI HENDAKLAH KITA MNJUJUNG KASIH KEPADA "ALLAH DAN RASULNYA"YG sdah tentu kita knal luar dan dlm nya..adakah KAWAN boleh mnunaikn janji seperti NABI MUHAMMAD BErjaji kepada umatnya.sudah TENTU TIDAK jawapnya. 
TETAPI itulah berlaku KINI.mnusia sntiasa menghrap dr mnusia tetapi bkan pada ALLAH.maLAH apa yg d suruh selalu d langgar , di ingkar, dan sebagainya..tetapi cuba kita tnya pada diri kita sangup x kita melwan ckp owng yg d kasihi.SUDAH TENTU tidak.tetapi cuba kita pkir blik dgan kata2 kita iaitu CINTA pada ALLAH DAN RASULNYA..ADAkah kita sepnuhnya mncintai aLLAH DAN RASUL..kerana banyak yg kita ingkar.
apabila begitu d DALAM diri kita maka banyak lah amal jahat yg kita lakukan.mngkat lah ank terkeluar DR NIKah ibubapny.maka bayk lah anak kurang diajar ibubpa nya..dan sebagainya..
maka kita perlu lah berhaty memilih kawan SAMA dgan kita memilih kek cawan.KERANA harga sebiji kek cawan bgitu mahal tapi boleh d GANTI pada mASA AKAN datng.TETAPI Boleh kah harGa dri kita yg TERCALAR d ganti dgan wang pada msa akan datng..ingat lah hanya PADA ALLah dan RASULNYA untuk kita knal..
BERHATY2 LAH MEMILIH JALAN hidup DI dunia dan kejar lah akhirat untuk selamanya..
(assalamualaikum ini ada lah dri pendapat sya.Terpulang kpda dri pembaca untuk mngator hidup.perkara di atas tdak ada kna mngna dgan YG hidup atau sdang nk MATY..SEbarang terkasr bhasa hrap d maafkan...muhammad hanafi)


3 comments:

  1. ini adalah dr permikiran sdiri klo x bess maaff

    ReplyDelete
  2. salam, idea yang bagus..teruskan menulis perkara-perkara yang mengingatkan diri kita kepada Allah SWT.

    ReplyDelete